Friday, September 10, 2010

Uberlândia: VIEWS

This is a didactic sequence I've created to develop with my students of 7th grade, at a public school in Uberlândia. The results are on our school site http://www5.uberlandia.mg.gov.br/pmueduca/ecp/comunidade.do?app=otavio_batista

SEQUÊNCIA DIDÁTICA BASEADA NO GÊNERO VÍDEO NARRATIVA


Sub-gêneros:
 apresentação pessoal;
 relatos de experiências.

OBJETIVOS:

1. criar espaços de discussão sobre a diversidade cultural (família, lugar onde mora e cotidiano, origens);
2. estudar a organização textual dos gêneros vídeo narrativa, apresentação pessoal e relatos de experiências;
3. estudar a compreensão oral e os moves dos gêneros;
4. pensar sobre a percepção da cidade de Uberlândia;
5. estudar parte da estrutura gramatical presente nos gêneros trabalhados.

CONHECIMENTO SISTÊMICO TRABALHADO

 cumprimentos (hello, ladies and gentlemen.../ hi);
 ordem das sentenças (SUJEITO-VERBO-COMPLEMENTO);
 pronomes possessivos e pessoais;
 preposições (in/ from);
 tempos verbais (presente, passado, infinitivo);
 estudo dos cognatos (morfologia);
 estratégias de leitura (scanning, skimming);

Aula 1 Estudo do vocabulário referente ao texto Kingsmead eyes – ANEXO 1;
Discussão sobre o projeto.
Aula 2 Laboratório de informática. Vídeo Kingsmead eyes. www.kingsmeadeyes.org
Compreensão oral em língua inglesa.
Aula 3 Estudo da organização textual do gênero vídeo-narrativa (moves) – ANEXO 2.
Divisão das duplas e dos temas das fotografias.
Aula 4 Estudo do poema de Jordan.
Aula 5 Início da produção escrita da narrativa a ser contada pelos alunos. Alunos mais proficientes ajudam os colegas.
Aula 6 Continuação da produção escrita das narrativas.
Aula 7 Atividade avaliativa – compreensão escrita sobre Kingsmead eyes.
Aula 8 Estudo da pronúncia da narrativa.
Aula 9 Correção coletiva da atividade avaliativa mensal.
Aula 10 Cada dupla, acompanhada pela professora de Inglês, vai ao laboratório de informática. O professor de História fica com o restante da classe. As duplas baixam o arquivo com as fotos tiradas da cidade de Uberlândia e gravam suas vídeo-narrativas.
Aula 11 Continuação das gravações.
Aula 12 Estudo das estruturas gramaticais dos gêneros. Apresentação oral das narrativas para a turma.
Aula 13 Continuação do estudo das estruturas gramaticais.
Aula 14 Avaliação bimestral escrita.

AVALIAÇÃO

• Produção escrita da narrativa: 2,0 pontos.
• Foto e relato sobre a foto (sua percepção, seu olhar sobre a cidade de Uberlândia): 3,0 pontos. (Caso haja problemas relacionados à tecnologia, o aluno poderá trazer a foto fora da data marcada, sem prejuízo da nota).
• Gravação da vídeo-narrativa: 3,0 pontos.
• Total: 8,0 pontos.
OBS. O aluno que não conseguir gravar sua vídeo narrativa no dia marcado terá uma segunda chance de apresentá-la à sala, podendo obter 50% da nota.


ANEXO 1 – TEXTO (tirado do site www.kingsmeadeyes.org)

Kingsmead Eyes is the result of a unique collaboration between photographer Gideon Mendel and 28 pupils from Kingsmead School in Hackney. The children documented their world over six months, photographing their friends, families, community and school to create an accomplished and vibrant body of work. At the same time Mendel has undertaken a parallel photographic engagement in the school and the Kingsmead Estate. Using old Rolleiflex cameras he made a portrait of every child in the school. These 249 portraits have been all been used in this video and assembled into a composite image for the exhibition. With the remarkable diversity and origins of these children in more than 46 countries this becomes a truly global portrait, taken in a small Hackney school.
The Kingsmead Estate, home to many of the pupils, is recognised as among the highest 4% for deprivation in the UK. The estate has suffered from a negative reputation in the past but conditions have improved in recent years and regeneration initiatives have encouraged a stronger sense of community. The school has played a major role in this turnaround, striving to achieve the highest standards with academic achievement above the national average – all the more impressive considering that 85% of pupils speak English as a second language. The success and creativity of the school has long been a source of local pride. For this project the ten year-old pupils were trained in the use of digital cameras in a series of workshops led by photographer, Crispin Hughes.


ANEXO 2 – Moves das vídeo-narrativas


Presenting yourself Presenting your family Presenting your photographies
Hello, ladies and gentlemen, my name is... My mom is from Portugal and my father is from Angola I photograph a lot of things: my sisters, my family… and I photograph a lot of things around Kingsmead Primary School.
Hello, my name is Amande and I was born in England My mom and dad are from Jamaica
Hi, my name’s Jermain… I took a picture from the estate.
Hi, my name is Johnny My mom is from … and my father is from Colombia
Hi! My name is Jordan My parents come from Congo, but I was born in London I took a picture of my mother talking on the phone
I miss you in Africa where it was so hot… That necklace you gave me is all I got. I miss the air that I breathe in Africa. I pray to God to stop malaria. I’m sorry but I need to end the call. I would like to say thank-you all
My name is Melanie In my pictures I photographed where I live and my family and also my friends. I took some pictures in the bus…
Hello, my name is Kyle My parents are from India I photograph snow and the day we have snow is really nice…
I take pictures of my dog in my house, my friends

No comments:

Post a Comment